søndag den 2. september 2007

Danmarks Konger og historie

6.9.2007
Nu skal der altså fortsættes.
Da jeg sang i Margrethe-Koret, brugte vi meget "Kong Christian stod ved højen mast" når vi skulle over grænsen, altså fra Tyskland til Danmark, når der var nogen der havde glemt sit pas. Det virkede, tolderne kontrollerede os ikke, enten fordi vi sang dårligt eller fordi, ja det jo er en af Danmarks nationalsange.
Læs om nationalisme: http://fc.toender-gym.dk/~fm/1800tal/artikl/mariel.htm

Stadig kan jeg første vers udenad, det er utolig hvad hjernen gemmer på:-)

Kan i huske teksten, ja kender i sangen??? Prøv at løse følgende opgave

Her er teksten til sangen :”Kong Christian stod ved højen mast”. Linjerne er dog
helt blandet sammen. Sæt sangen rigtigt sammen igen… Forsøg så godt du kan –
hvis du ikke lige kan huske sange, må du gætte. Bagefter kan du rette opgaven
selv ved at kigge i din sangmappe. (det er ikke min tekst, men en klasselærers, bare så i ikkeundrer jer)
• i røg og damp
• i røg og damp
• Så sank hvert fjendligt spejl og mast
• Kong Christian stod ved højen mast
• Fly, skreg de, fly, hvad flygte kan
• at Gotens hjælm og hjerne brast
• Hans værge hamrede så fast,
• i kamp?
• Hvo står for Danmarks Christian
taget fra:
http://www.ann-berit.dk/undervisning/4.klasse/varksted/christian/kongchristian.pdf

Og hvilken Kong Christian er der egentlig tale om? http://www.danmarkskonger.dk/konge40.htm

Nå, jeg skal vist lige læse linkene inden jeg fortsætter med at skrive mere om denne mand.



Ja folkens, i tror nok "Hun er da tosset!"

Men jeg har en idee i hovedet og den tror jeg, at jeg nu vil gå i gang med og det er måske slet ikke så dum en idee at bruge denne blog til det. Men det vil jeg nok finde ud af med tiden.

Danmarks Konger

3 kommentarer:

LML sagde ...

Det bliver da spændende... jeg kan se at du har helt styr på billederne, vi skal måske "gæt en konge" :-)

lis faurholt sagde ...

Dét glæder jeg mig til! Jeg hører jo til den generation, der kan sin kongerække. Når jeg tænker på, hvor megen tid der blev stjålet fra min barndom med at lære kongerækker, tabeller og tyske verber, kan jeg nu godt blive harm!
Men jeg kan jo stadig: 1588 til 1648, hvem er det, Lone?

Helen sagde ...

- Jeg glæder mig til at se hvad du finder på med Danmarks konger og historie :-)